Friday, June 15, 2007

Day 57:خللي السلاح صاحي..صاحي..صاحي

خدلك ســــــــاااااااتررررررر..................فوفوفووووووووووووووووو

لسه فاكر كويس يوم حصولي على الختم البيضاوي........هييييهاااا.......فرحتي بيه كانت لا توصف...و قعدت ايام كل شوية أطلعه من الدرج و ابص عليه عشان اتأكد انه متمسحش ولا حاجة، و الختم البيضاوي للجنس اللطيف اللي محتكوش بيه....هو ختم الإعفاء النهائي من التجنيد.........النهائييييي، و انا اخدته بحكم اني الولد الوحيد ، بس اخدته بعد طلوع الروح
حتى اسبوعين التربية العسكرية بتوع الكلية قضيتهم على قهوة كيخا، يعني باختصار، معلوماتي عن الدفاع العسكري تقريبا زي معلوماتي عن دورة حياة التين البرشومي بالظبط

مكنتش عارف اني هاجي اعيش هنا......كنت عملت حسابي.....فبالفعل تأتي الطبيعة بما لا تشتهي الأمم

بدأ فصل الخريف في السودان، اه و الله الخريف...انا كنت الأول فاكرهم بيهزرو...او بيسموه خريف من باب اختلاف اللهجات يعني، بس طلع الخريف بجد.....حيث العفار و الغبار و الحر و المطر المستمر و اهم من ده كله..........النامووووووووووس


من شهرين و قبل سفري للسودان رحت اطعمت كل انواع التطعيمات اللي في الدنيا...و لكن بحكم ظروفي الصحية الحالية ماكنش ينفع اتطعم ضد الملاريا...عشان التطعيم بتاعها كان كفيل انه يقضي عليا، و تطعيم الملاريا عبارة عن أربع حبات تأخذ عن طريق الفم، فما اخدتهمش

بدأ موسم الناموس، و بدأت اعراض البارانويا تظهر على العبد لله.....فبالنسبة لواحد عايش هنا و مش متطعم ضد الملاريا...أي حاجة بتتحرك حجمها أصغر من كلب الشيواوا بتبقى عدو خارجي كاسر يجب القضاء عليه
نقلت التلفزيون غرفة النوم، جبت تلاجه صغيرة حطيتها هناك، و سخان الشاي الكهربائي، و بقت غرفة النوم هي حصني الحصين، خصوصا ان الغرفة فيها حمام
و كل يوم و بدون أي ملل، بنبه على سماهر – وزيرة النظافة – انها ماتفتحش شباك غرفة النوم و هي بتنضفها، و تقفل الباب وراها و هي داخلة ووهي خارجه منها و ترش القوضه سبع رشات

كنت فاكر ان انواع الحشرات اللي شفتها في بانكوك هي اغرب انواع الحشرات على الاطلاق ، بس السودان نقلتني نقلة نوعية في علم الحشرات، هنا انا شفت حشرات اعجب و اعجب.... حشرات زاحفة..... حشرات طائرة....حشرات بتسحب كرسي و تقعد جنبك...و اخطرهم على الاطلاق...حشرات تبعتلك جوابات تهديد..و تتصل بيك و تقفل السكة

احجام الحشرات هنا غير ادمية بالمره.........توقعها في أي مكان...في أي وقت....أينعم معظمها مش من النوع المؤذي...بس مجرد انك تلاقي حاجة قد الدرفيل داخله عليك و بترعشلك عشان تعدي..دي في حد ذاتها مش تجربة ظريفة بالمرة

شعبيتي في السودان بدأت تقل جدا مع دخول موسم الناموس...درجة تركيزي في أي حوار مع أي حد نزلت النص...اتصال الأعين في الخطاب بقى معدوم تقريبا....معظم حواراتي مع الاخرين دلوقت بقت لا تتعدى التلاتين ثانية...و غالبا بتنتهي بجملة: و الله عيب يا اخ زياد اكون بكلمك و تطلع تجري كده


واد يا عماد..هي الملاريا منتشرة هنا قوي يعني؟-
يضحك-
لأ و حياة أمك...مفيهاش ضحك دي-
يضحك بصوت أعلى-
طب و من نبى النبي نبي يا عماد يا ابن..هي امك اسمها ايه ياله؟ لأكون ملبسك قضية انقلاب على النظام الحاكم و اقول انك بتجيب شوية عيال من الجنوب كل يوم بالليل هنا تعملو اجتماعات سرية
انطق ياد-
ضاحكا: و الله يا سيدي منتشرة كتير ااه، بس في الخرطوم الموضوع مش كتير قوي زي خارج الخرطوم، يعني انا مثلا من ساعة ما جيت الخرطوم من اربع سنين مجاتليش ملاريا من ساعتها
يعني ايه؟ جاتلك قبل ما تيجي يعني؟-
ااه من اربع سنين ، بس خلاص راحت-
واد يا عماد، الملاريا يا حبيبي لما بتيجي ما بتروحش...بتهمد شوية بس..يعني مالهاش علاج و لامؤخذه-
يضحك
انت بتهزر و لا بتتكلم جد؟-
يا استاذ زياد،اكتر من تلات تربع السودان جالها ملاريا.. و خلاص بناخدلها حبتين كل ست ساعات و بعدين حبة كل اسبوع و خلاص بتروح
طب قوم ياد من قدامي السعادي-


ملحوظه: عماد قاعد يخبط على باب البيت من ساعتها، و انا قاعد في القوضه مشغل اغنية صوووت بلادي بينادي بيلالي...ومعليها على الاخر

الخرطوم في تاريخة...و خدلك سااااااتررررررر

18 comments:

اه يا دماغى said...

هههههههههههههه
حديث ممتعك جداا
وانا على الريحة تضامنا معاك
ضددالناموش
لاقيت نفسى عمالة اهرش فى رجلى مش عارفة ليه
انا كنت مع زنزانة امبارح وكانت جايبة فى سيرتك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هههههههههههههههههههههههه


مش قادر يا زياد بجد مسخرة

هاموت من الضحك


عجبتنى اوى حتة الحشرات الى بتسحب كرسي و تقعد جنبك.حشرات تبعتلك جوابات تهديد..و تتصل بيك و تقفل السكة

ههههههههههههههههه

وحرام عليك عماد

ربنا يكون معاك شايف بقى فايدة الجيش

ترجع بالسلامة يا زياد ان شاء الله

Gid-Do - جدو said...

زياد

ابعتلى عنوان بريدك على

proud92@yahoo.com

وشكرا

Gid-Do - جدو said...

زياد

انا كنت بفكر فيك وانت كنت اسرع منى

وصلتنى رسالتك وطبعا فيها عنواك

دنت مش اسكندرانى وبس

دنت شهم وجدع بجد

حرد عليك


اشكرك

loumi said...

زىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ده من وحى صوت الجاموس
قصدى الناموس اللى عندك
بجد حاموت على روحى من الضحك
ما هو مش انت بس اللى حتترفد بسببى
انا البنت اللى شغاله معايا خلاص
ايقنت انى خلاص
ما بقاش فى منى فايده ترجى بعد اليوم
بس بجد بجد بجد
اول مرة اسمع عن ناموس يجر كرسى ويقعد جنبك ويبعتلك جوابات تهديد ويكلمك ويقفل السكه
يمكن لاقاك عامل كل التحصينات
قال يدجلك
عبر القنوات غير التقليديه
هههههههههههه
تحياتى يا زى

اتفضل عندنا said...

انا عندي ليك حل جامد جدا، انا هبعتلك بدله تنكريه علي شكل و لا مؤاخذه صرصار، قوم ايه اما الحشرات تشوفك كده هتخاف منك، و عشان حجمك كبير هيفتكروك ملك الصراصير و هيخافوا منك اكتر

هتقولي طب و الناس تقول ايه ؟ كويس انك سألت، انا هافترض ان في حد لسه عايز يكلمك هناك بعد عمايلك دي كلها، المهم اللي يبصلك باستغراب قول له ان عليك بسم الله الرحمن الرحيم حابس حابس و انك لابس كده عشان ما يعرفكش :)
جرب و قول لي النتيجه

ذو النون المصري said...

انت مقيم في السودان بصفه مستديمه و للا ايه يا عم زياد؟
و بعدين حشرات ايه اللي تجيب كرسي و تقعد جنبك دي؟
تقصد كلاب او قرود ممكن
انما حشرات تبقي غريبه جدا
بوست دمه خفيف
تحياتي

أسوور said...

البوست دمه خفيف جدا
انت سكر يا زياد والله
بس على فكرة الملاريا لها علاج فعلا وادوية ومش كل الناس بتموت منها

زى التيفويد برضه
حتى اسأل صاحبك
تحياتى ويارب تيجى بالسلامة

Xee said...

اه يا دماغي

هههههه بتهرشي من على السيرة؟


متصدقيش اي حاجة راندا تقولها عليا
انا كويس والله، بس هو الزمن بس
هههههههه

تحياتي

Xee said...

غزالي باشا اللي من الاحرار

:)

صعبان عليك عماد قوي ياخويا، خده عندك

ههههه

الله يسلمك يا برنس

Xee said...

جدو العزيز

قولهم يا جدو، عشان محدش مصدق اني جدع

ههههه

:)

تسلم يا كبيرنا، و الله بتحرجني بكلامك ده

Xee said...

لوميييي

على فكرة انا محبيتش احكي عن باقي الانواع

يالله بقى هيروحو من ربنا فين

حسبي الله و نعم الوكيل

هههههه

تحياتي

Xee said...

ول يا ول

طب تصدقي بقى ولا ول ولا حاجة بقى على البقين بيتوعك دول

:)

ده ايه الافكار النيرة دي؟ ايه يا واد العبقرية دي؟؟ ايه يا سيييدي

هههههه

تحياتي

Xee said...

ذوالنون العزيز

ازيك يا باشا، والله يا ذوالنون ياخويا قعدتي شكلها كده مطوله حبتين، لسه كام شهر كده وربك يعديها على خير

:)

تحياتي

Xee said...

العزيزة ياسمين

ده انت و صاحبي اللي سكر

هههه

تحياتي

xela said...

Listen ya Xee .. my home PC doesn't have Arabic and the one in the office gives me a stupid GERMAN INTERFAce !!!! wenta 3aref okhtak 7omara :) bas I will find a way to be part of this blog.
begad your blog is what makes my day .. :) eih ya wad da !! you should never be an accountant ( geddo , loumi & zanzoona .. for some gegraphical and historical reasons i happened to be stuck with Xee for toooooo long.. and I am findong a brand new Dado in these blogs :):)

Xee said...

Xela

اه يا ذبالة بذكرياتك الذبالة

:)

zenzana said...

ههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
ههههههههههههههههههه
مسخرة
يا دوب رجعت اقراه دلوقتي في البريك
سوري اصلي اشتراك سلكة

:)))))