Friday, June 1, 2007

Day 45: اسبوع التلات

حقا شعور رائع
يتسرب الضوء على إستحياء إلى غرفة نومك في الصباح الباكر...فتفتح عينيك بتثاقل ناظرا في الساعة، طامعا في خمس دقائق إضافيه من النوم قبل يوم عمل طويل جديد، تتذكر أنه يوم الجمه ، فتبتسم بهدوء وتغلق عينيك محاولا اللحاق بشريط الأحلام المتلاشي
لا يعكر صفو نومك الجميل سوى إنقطاع الكهرباء و بالتالي إنقطاع تتدفق الهواء البارد الجميل من جهاز التكييف، ولكن على كل حال نكتفي بهذا القدر من النوم
الساعة العاشرة صباحا، وقت مناسب لأخذ حمام بارد
إعطني الناي و غنييييييييييييي .....فالغنااااا سر الوجوووووووووووود


النهارده السبت......النهارده السبت.....أنا عندي شغل.....لأ لأ لااااااااااااااااااااااااااااااا
عمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادإوعى ..فين...البس....معجون السنان...الجزمه.....أوعى...أي...أي....المفتاح...مش لازم كرفته النهارده...إجرى..الساعة عشرة و عشرة و عندي إجتماع مهم الساعة تسعة و نص في المكتب...الطريق تلت ساعة..ممكن ألحق....القميص ده عايز يتكوي...طز، خليك عملي....إجري

الاسبوع اللي فات بدأ بدايه غريبة جدا كانت دليل على إنه إسبوع من إياهم...من الأسابيع اللي كل أيامها تلات
مفيش حاجة مشيت صح....ولا حاجة
السيرفر في المكتب جاتله حالة عبط مكسيكي...و الزميل العزيز المسؤول عن السيرفر في أجازه ،عنده امتحانات بسلامته
الو ،صباح الخير يا أستاذ زياد-
ااه إن شاء الله-
خير فيه إيه؟-
السيرفر واقع و الناس مش عارفه تشتغل-
ضاحكا: ااه مهو بيعمل كده كتير-
الغضب حماقه يا حوريه
انا ضاحكا بغيظ: احنا بقى مش عايزينو يعمل كده تاني-
طيب تمام-
تمام دي إجابه ولا سؤال عشان بس ابقى فاهم-
اااه يعني عايزني اجي؟-
ده لو ميدايقش سعادتك يعني، ولو فيه أي حد في المنطقه اللي انت ساكن فيها عنده دم-
مينفعش تمشوا حالكم لغاية السبت اللي جاي؟-

معرض كيفين كارتر إتلغى..ندوة الشعر العمودي قلبت بغم لما واحد من الحضور جتله أزمه قلبيه..الأمسيه النوبيه باظت عشان الفرقه مجتش
والجو طول الاسبوع شككني في نفسي بجد، بقيت مش عارف انا بتابع أخبار أحداث نهر البارد من باب الوعي بالقضايا العربيه ولا من باب إن الإسم شدني في الحر ده


إنتهى الاسبوع أخيرا الحمد لله من تلت ساعة بالظبط
ربنا يكفيكم شر أسابيع التلات المكرر
ملحوظة: مفيش ملحوظه المره دي على فكره
الخرطوم في تاريخه

24 comments:

zenzana said...

ههههههههههه
المرة دي هتطلع بجندي حتة واحدة
يا سلامممممم انا كنت بعمل حركة غريبة جدا لاني عارفة نفسي لما هصحي هبقي عاوزة انام تاني كنت بظبط المنبه ساعدتك قبل معاد نزولي م البيت بساعتين اه والله بساعتين حركة نصب وتحايل وافضل بقي اصحي واظبط المنبه تاني وانام واصحي واظبط تالت وانام ..ههههههه كنت بعذب نفسي
بس خلاص من امبارح وانا بنام براحتي لدرجة ان اصحي اغسل وشي وابص ع الزنزانة وارجع انام

اه اسكت كان اسبوع ما يعلم به الا سيده ..انا بقي خلاص ولا هصحي عشان شغل ولا بتاع
نياهاااااااا

Gid-Do - جدو said...

زياد

مش عارف اذا كنت تعرف المصطلح الامريكانى اللى اسمة ـ قانون ميرفى ـ

Murphy's Law

للى ميعرفش ـ هو تعبير للدلالة على ان كل شئ ماشى عكس المتوقع فى وقت بيكون الواحد فى امس الحاجة ان كل شئ يمشى تمام

واضح ان قانون الخواجة ميرفى كان مطبق معاك ـ على فكرة انا ساعتى مهمة جدا بالنسبة ليا لانها بتقولى الناردة سبت ولا حد ـ مرة رحت مكتبى وكان يوم الاثنين يعنى بداية الاسبوع ولقت الدنيا هيووووو ـ سالت اية اللى جرى ـ طلع اجازة رسمى وانا ناسى ـ تحياتى

loumi said...

زىىىىىىىىىىىىىىىىى
بقا بيحصللى حاله ترقب وانا باقرأ كلامك
يعنى مش بابقا مصدقه ان مش هتحصل مفاجأه
وقد كان
النهارده السبت مش الجمعه
هههههههههههههههههههههه
يا نهارك مش فايت
و حكايه murphy*s law دى واضح انها كانت ملازمانا الاسبوع ده
وربنا يعدى الاسبوع الجاى على خير
تحياتى
يا جنتل
ههههههههه
باين الحفله حتتعمل فى دمشق مش فى الخرطوم0

Xee said...

زنزانة الجميله

هههههههههههههههههه
ههههههههههه

ساعتين يا مفتريه هههههه

الحمد لله الاسبوع ده خلص بجد

تمنياتي ليكي باسبوع جديد جميل
و استمتعي بموضوع عدم الشغل ده لغاية اما تزهقي ، يا بختك

تحياتي

Xee said...

ازيك يا جدو

علييييك نوووور
والله بالظبط كده يا جدو ، تلاقي الحاجات فعلا بتنقي اكتر لحظه حرجة و هوب

يلا الحمد لله اهو أخد الشر و راح

هوه بس انا بزعل جدا لما اتأخر دقيقة واحده عن أي ميعاد مهما كان، و دي اكتر حاجة بتعصبني من حد، فكان شكلي وحش قويييييييي

تحياتي

Xee said...

Loumiiiiiiiiii

انت بتروجي اشاعات على فكره
:)

انا جبت الخرطوم عاليها واطيها محدش سمع عن ان محمد منير جاي بكره دي خالص

و طبعا اضطريت أقولهم ان مش انا مروج الاشاعات دي، فشعبيتك في السودان في النازل خالص

تحياتي

يا مراكبي said...

شكلك كده سرك باتع وواصل لحد عندي$

:-D

النهاردة برضه حصلت كل المشاكل اللي ممكن تحصل في الشغل في كل مشروعات الشركة وختمت بمشكلة لأولادي في المدرسة وخناقة مع مراتي

الإسبوع شكله كله تلات برضه

حكمة اليوم من أخوك: الليلة السوداء بتبان من العصرية

أسوور said...

كتاباتك أكثر من رائعة ومتنوعة فى مضمونها
المدونات اتاحت لنا أن نغوص فى أعماق بعضنا البعض ونتبادل المعلومات ونتفق ونختلف .. واتعلمنا ازاى ننقد برقى وازاى ان اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

قرأت ردك على تعليقى فى المدونة الأخرى بتاعتك .. شعب سيس
انت بتقول انك مختلف معايا فى بعض وجهات النظر .. طيب قولى مختلف معايا فى ايه؟ .. وليه؟
أنا أحب أن اصحح افكارى ان كنت مخطئة وأحب من يناقشنى يا يقنعنى يا أقنعه وبرضه فى الاخر اصدقاء تدوين أعزاء
مش كدة ولا ايه؟
أنا أدمنت مدوناتك وكل يوم تقريبا بآجى أقرا اللى انت كنت كاتبه وفاتنى

تحياتى لكتاباتك العميقة ذات العين الناقدة

أسوور said...

أنا أضفتك عندى فى الليست بتاعة المدونين المفضلين
تحياتى

Xee said...

كبير باشمهندسين الشرق الأوسط

يظهر ان الاسبوع ده كان ضارب مع كله فعلا ، يلا الحمد لله انها جات سليمه

ههههههه

حكمه جامده جدا

تحياتي

Xee said...

ياسمين

بيسعدني تعليقك

أما بخصوص التسبيت اللي سعادتك سبتيهوني بكلامك الجميل ده و منطقك الهادئ فمقدرش أقول غير : احرجتيني بذوقك جدا
:)
واكيد مهما اختلفنا في وجهات النظر هنفضل اصدقاء تدوين اعزاء ولاوني مابعتبرش نفسي مدون

الموضوع باختصار يا ستي اني ارفض بشده دور الشهيد عند طرح قضايا المرأة و عندي ايمان قوي ان أي قضيه مطروحة للنقاش لازم تناقش بحيادية و موضوعيه عشان نوصل لنقطة تلاقي

شكرا على اضافتك ليا ، و اتمنى اشوفك هنا على طول

تحياتي و مودتي كمان...يالا بقى

Xee said...

ياسمين تاني

التسبيت يعني التثبيت بس باللغة البيئاعربية

تحياتي

semsem said...

هههههههههههههههه

متهيالى لو خادنا اخازة يبقى لفضل

:)

loumi said...

يا جدو يا جدو
انا جايه اشتكيلك زياد
قال بيستأذنى يرد عليك عندى
وكتب الرد من غير ما أذن له
يرضيك كده؟
ههههههههههههههههه
انا عايزة ترضيه
ماليش دعوة
ها
بس
تحياتى
وا
ما
ود
تى
ليك ولجدو
متهيألى كان لازم اكتب التعليق ده عند جدو
يالله ما يضرش
هاجرى اكتبه هناك
يالا سلااااااااااام
يا زىىىىىىىىى

Xee said...

semsem

نورتيني

انتي بتقولي فيها...انا فعلا قدمت على اجازة طويله قريب جدا

تحياتي

Xee said...

Loumiiiiiiiii

ايه بخصوص السياح؟
ههههههههه

اصل بصراحه تعليقه موتني من الضحك
ههههههه

تحياتيييي

Gid-Do - جدو said...

loumi

ردى دة بقى عندى وعندك وعند زياد وعند فضيلة المفتى ـ اتفضلى اقرى بالهنى والشفة

على طريقة ضربنى وبكى وسبقنى واشتكى
جيتى يالومى تتهمى راجل محترم ـ زياد ـ عمرة ما ندهلك غير باسمك ورغم هذا اتحفتيه بلقب ـ واد ـ ماشى

ورحت مدونتك علشان اشوف ادلة الجريمة واكتشفت خيبة بالويبة من العيار التقيل ـ ام اسمها لومى ـ بتسال ابنها ضناها فص كبدها

بس انا سألت ابنى تحب تموت فجأه والا تبقا عارف انك حتموت بعد فترة
من غير ما يتردد
قاللى ابقا عارف طبعا
ولما سألته ليه
قاللى عشان اكفر عن ذنوبى

وفى لحظتها اصدرت حكمى ان حتى الواحات مش كفاية عليكى انت لازم اوراقك تروح لفضيلة المفتى

Xee said...

العزيزة لومي

من باب حرية التعبير عن الرأي و إستنادا لأقوال جدو العزيز
يسرني أن أقول في هذه المناسبة

هـع هـع هـع هـع

تحياتي
زي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هههههههههههههه


حلوة اوى يا زياد


بس انا مش بعرف انام اصلا غير ساعتين كل يوم وبالضبط وبدون احلام

ذو النون المصري said...

تصدق بايه!!!!!!!؟
نفس اللي زنزانه بتعمله انا كمان باعمله
باظبط المنبه علي سته الا ربع علشان اكون في المدرسه سبعه و نص
و باعيد تظبيط المنبه كذا مره
لان ايام التربيه و التعليم كلها تلات لحد مناخد الاجازه
تحياتي

Xee said...

ههههههه

ايه يا عم غزالي، ساعتين بس في اليوم؟ و من غير أحلام كمان؟

انا لو مضربتليش تمانيع مقفوله بصحى اتكعبل في بوزي

تحياتي

Xee said...

ذو النون

كل اسابيعو تلات اه بس يا باشا بتاخدو عليها تلات شهور جمعة في الصيف

مش حسد ولا حاجة هههههههههه

تحياتي

yamen said...

انا لفت نظري تعليقك عند ليمونادة فقلت اروح اشوف مين الشخص الجامد ده


:)


انت فعلا في السودان؟

ترجع بالسلامة ان شاء الله


تحياتي علي البوست الجميل

Xee said...

يامن

نوررتني هنا كمان و شكرا لزيارتك

اه و ربنا في السودان ، بقالي شهر و نص، يعني من عمر المدونه دي

شكرا لدعواتك

تحياتي